Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Wednesday, August 27, 2008

Salam Ramdhan

Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud: Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu. (Diriwayat oleh imam Nasai'e, Ibn majah, Ibn Habban dan Baihaqi)

Hadis diatas adalah muqadimah untuk kita sebagai ingatan bahawa bulan Ramadhan hampir menjelang. Jadi apakah persiapan kita untuk meraikan bulan ramadhan? Sebagaimana yang kita tahu bulah Ramadhan tersimpan pelbagai kelebihan, sangat rugilah bagi kita bilamana bulia yang mulia ini disia-siakan.

Mungkin ada kemusykilan berkenaan dengan persiapan apa yang hendak dibuat untuk menyambut Ramadhan. Adakah persiapan seperti jubah, serban, tudung labuh atau sebagainya? Ataupun persiapan yang berbentuk makanan?

Seperti mana kita bersiap untuk menunaikan Fardhu Haji, begitu juga lah dalam ibadah puasa. Kita buka kembali kitab-kitab berkenaan dengan adab-adab ketika puasa, perkara sunat, perkara-perkara yang membatalkan puasa, dan sebagainya.

Posting kali ini sekadar muqaddimah untuk memeriahkan lagi suasana Ramadhan diseluruh tempat, ayuh kita merancakkan lagi suasana Ramadhan dengan menghidupkan budaya Islam... WaAllahu'alam....




No comments: