Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Saturday, July 12, 2008

MUQADIMAH

الحمد لله رب العالمين، قيوم السموات والأرضين، مدبر الخلائق أجمعين، باعث الرسل صلواته وسلامه عليهم إلى المكلفين، لهدايتهم وبيان شرائع الدين، بالدلائل القطعية وواضحات البراهين، أحمده على جميع نعمه وأسأله المزيد من فضله وكرمه.

وأشهد أن لا إله إلا الله الواحد القهار الكريم الغفار.

وأشهد أن سيدنا محمدا عبده ورسوله وحبيبه وخليله، أفضل المخلوقين المكرم بالقرآن العزيز المعجزة المستمرة على تعاقب السنين، وبالسنن المستنيرة للمسترشدين، المخصوص بجوامع الكلم وسماحة الدين، صلوات الله وسلامه عليه وعلى سائر النبيين والمرسلين وآل كل وسائر الصالحين. أما بعد،

Segala puja-pujian bagi Allah Tuhan Seru Sekelian Alam, Pencipta langit dan bumi, Pentadbir sekelian makhluk, Pengutus para Rasul SAW kepada orang-orang yang mukallaf, untuk memberikan hidayah kepada mereka dan menerangkan syari‘at agama, dengan dalil-dalil yang putus (yang yakin) serta bukti-bukti yang jelas. Saya memuji -Nya atas segala nikmat-Nya dan saya berdo’a kepada-Nya tambahan kurniaan-Nya dan kemurahan-Nya.

Saya bersaksi bahawa tiada Tuhan kecuali Allah, Tuhan Yang Maha Esa, Maha Perkasa, Maha Pemurah lagi Maha Pengampun.

Dan saya bersaksi bahawa Saiyidina Muhammad hamba-Nya dan Rasul Utusan-Nya serta kekasih-Nya, yang merupakan semulia-mulia makhluk, (Rasul) yang dimuliakan dengan al-Qur’an al-‘Aziz yang menjadi mukjizat yang berpanjangan di sepanjang zaman, juga (Rasul) yang dimuliakan dengan Sunan[1] yang bercahaya bagi orang-orang yang mencari pedoman, Rasul yang dikhususkan dengan sifat “jawami‘ al-kalim”[2] dan toleransi agama, selawat dan salam Allah ke atasnya, juga atas sekelian para Nabi dan Rasul, juga atas keluarga masing-masing serta sekelian orang-orang yang solihin.

Alhamdulillah, syukur kehadrat Allah dengan izin daripadaNya dapat juga disiapkan blog ini. Blog ini salah satu tujuannya adalah untuk membina ukhwah serta manambahkan lagi pengetahuan kita disebalik medium dakwah melalui Internet hari ini.

Sayang sekali jika segala didikan yang kita dapat di sekolah dulu ditinggalkan begitu saja bila kita melangkah keluar dari bumi bertuah SMKA TAHAP. Jadi sebagai ikhtiar dari kami, mawujudkan blog tahapians ini untuk saling memperkukuhkan ilmu yang hubungan sesama kita.

Sebarang gambar-gambar, atikel, cerita-cerita sepanjang persekolah, perkembangan sekarang bolehlah kita kongsi bersama. Kiriman boleh dibuat ke tahapian_gen@yahoo.com. Kerjasama daripada sahabat-sahabat sekalian amat diharapkan

Sekian, terima kasih.

2. Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. dan bertaqwalah kepada Allah, kerana Sesungguhnya Allah Maha berat azab seksaNya (bagi sesiapa Yang melanggar perintahNya). > Maidah:2<



No comments: