Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Monday, July 14, 2008

Power of Niat

Salam'alaik... Jadi untuk memulakan blog ini, saya post satu hadis yang cukup popular. Mana yang ambil PQS waktu form 5 dulu mungkin dah hafal hadis ini. Hadis ini menjadi hadis pertama dalam banyak kitab-kitab hadis. Kalau tidak percaya boleh buka kitab hadis 40 susunan Imam Nawawi. Itu salah satu contoh. Hadis ini Berkisarkan mengenai niat:
َ

Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar
Rasulullah SAW bersabda:
Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap
orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka
hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu
mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke
arah perkara yang ditujuinya itu.


Gambar tahapians 02/06

Niat merupakan perkara yang amat penting dalam setiap amalan yang ingin kita lakukan. Tanpa niat yang baik boleh jadi sesuatu amalan yang kita kerjakan menjadi sia-sia. Kita ambil satu contoh tentang ukhwah. Setiap hubungan yang kita jalinkan mestilah kerana Allah. Mari kita singkap kembali sirah nabi Muhammad S.A.W. ketika penghijrahan baginda ke Madinah. Kaum Ansar menyambut baik ketibaan Kaum Muhajirin dari Mekah, mereka mendapat layanan yang baik seperti saudara kandung sendiri. Ada yang sanggup berkongsi harta untuk berniaga bersama dan ada pula yang sanggup menceraikan salah seorang isteri yang dimiliki untuk diberikan kepada saudara mereka itu. .. Subahanallah.

Akhir kata, mari kita renung kembali diri kita dan sedar kembali dari mana kita datang, untuk apa kita dijadikan, dan kemana tempatnya kita akan kembali.

No comments: